Hoe zit het nu met de tuning van je Abarth?


Carlo Abarth wordt vaak beschouwd als een van de eerste en meest invloedrijke autotuners.


Hij richtte Abarth & C. op in 1949, een bedrijf dat snel bekend werd om zijn hoogwaardige uitlaatsystemen en prestatie-upgrades voor verschillende automerken. Abarth's innovatieve benadering van autotechniek en zijn passie voor snelheid en prestaties hebben hem een legendarische status in de wereld van autotuning opgeleverd. Zijn creaties hebben niet alleen talloze raceoverwinningen behaald, maar hebben ook een blijvende invloed gehad op de manier waarop auto's worden aangepast en geoptimaliseerd voor maximale prestaties.

Auto tuning:


jouw wagen,


jouw keuze,


jouw unieke stempel.

Als Abarthclub zijn wij dus zeker niet tegen het tunen van auto’s. We laten al onze leden hierover in zijn/haar vrijheid.
Wij sporen niemand aan, noch sluiten wij iemand uit omtrent dit onderwerp.


Wel stellen in onze huisreglement wel dat de auto’s, welke deelnemen aan onze meetings/events/rondritten, technisch in orde zijn en desgevallend een geldig keuringsattest hebben. Wij vinden het als club dan ook belangrijk dat onze leden kennis hebben van de geldende wetgeving omtrent het tunen van auto’s in Belgie.


Denk je eraan om je wagen te tunen om hem wat sportiever en opvallender te maken? Houd er rekening mee dat je zonder goedkeuring van de fabrikant de auto niet mag verbouwen.

In de wetgeving autotuning is vastgelegd welke verbouwingen je mag uitvoeren zonder toelating van de fabrikant. Er zijn aparte regels voor:

● verlagingen
● andere verbouwingen


Hieronder vinden jullie de richtlijnen zoals omschreven op de website van Vlaanderen.be.

Autotuning: alleen voor personenwagens


De wetgeving op autotuning is alleen van toepassing op voertuigen die zijn ontworpen en gebouwd om personen te vervoeren en welke buiten de zetel van de bestuurder maximaal 8 zitplaatsen tellen.


Wagens die getuned worden, moeten blijven voldoen aan 10 basisprincipes:

  1. De buitenkant van de wagen mag geen puntige of snijdende delen hebben. Ook geen uitstekende delen die bij een botsing door hun vorm, afmetingen, richting of hardheid het risico op ernstige verwondingen kunnen vergroten van personen die worden getroffen of geraakt.
  2. De buitenkant van de wagen mag geen uitstekende delen hebben waaraan voetgangers, fietsers of motorrijders kunnen blijven haken.
  3. De bestuurder moet een vrij uitzicht hebben. Geen enkel voorwerp of opschrift mag het zicht belemmeren.
  4. De voertuigen moeten voorzien zijn van wielafscherming. De wielen van de wagen moeten afgeschermd zijn door de carrosserie, spatborden en/of andere onderdelen.
  5. De binneninrichting van de wagen mag geen gevaarlijke uitsteeksels of scherpe kanten hebben die bij een botsing het risico op ernstige verwondingen van de inzittenden kunnen vergroten.
  6. Onderdelen zoals knoppen, hendels en oppervlakken waaraan de inzittenden zich kunnen stoten, moeten voldoen aan de reglementaire kromtestraal en oppervlakte.
  7. De binnenkant van het dak boven of voor de inzittenden mag geen gevaarlijke uitsteeksels of scherpe kanten hebben die naar achteren of naar beneden zijn gericht.
  8. De achterkant van de zetels mag geen gevaarlijke uitsteeksels of scherpe kanten hebben die het risico op ernstige verwondingen van de inzittenden kunnen vergroten.
  9. Directe en indirecte verlichting mag alleen op privéterrein gebruikt worden.
  10. Het motorkapslot en de draairichting van de motorkap moeten in originele staat blijven.

Uw auto verlagen?


Onder strikte voorwaarden mag u uw auto verlagen. U mag:

  1. andere veren plaatsen
  2. originele veren aanpassen of wijzigen
  3. tussenstukken tussen de veer en haar steun plaatsen
  4. inveeraanslagen wijzigen
  5. torsiestangen vervangen of aanpassen
  6. originele veerpoten en McPhersons vervangen of aanpassen.


Auto verlagen met attest

U mag uw wagen alleen laten verlagen door een erkende installateur. Na de verlaging krijgt u van hem een montageattest en een validatieverslag.


Kan de installateur u geen validatieverslag bezorgen? Dan moet u een validatieverslag aanvragen bij de invoerder van het schroefverenmerk.

Kan ook die u geen validatieverslag geven? Dan moet u een aanvraag indienen bij de dienst autokeuring van GOCA VLAANDEREN. (opent in nieuw venster)

Het montageattest én het validatieverslag zijn verplichte autopapieren.


Duplicaat aanvragen

Bent u het originele attest kwijt? Dan kunt u een duplicaat aanvragen:

  • Een duplicaat van een montageattest: bij de installateur.
  • Een duplicaat van een validatieattest: bij de het bedrijf of de organisatie die u het attest bezorgde: de installateur, de invoerder of GOCA VLAANDEREN.


Auto verlagen: keuring

Na een verlaging moet u uw wagen opnieuw laten keuren voor u er opnieuw de weg mee opgaat. Dat kan alleen in een keuringscentrum voor Keuring Na Ongeval (opent in nieuw venster). Naast uw autopapieren moet u het montageattest en het validatieattest meenemen.


Het keuringscentrum keurt de verlaging en meet de wielgeometrie van uw auto. Zo gaat het centrum na of de positie van de wielen nog altijd overeenkomt met de voorschriften van de autofabrikant.


Tijdens de keuring checkt het keuringscentrum:

● de afstand tussen de 2 achterste en de 2 voorste wielen. Die mag maximaal 2% langer of korter zijn dan voor de verlaging.
● de bedekking van de wielen door het koetswerk
● de vrije doorgang van de wielen
● het wegcontact van de wagen zonder belasting
● de plaatsing van de lichten, reflectoren, nummerplaat en eventuele trekhaak
● de bodemvrijheid (minstens 11 cm)
● het montageattest
● het validatieattest
● de wielgeometrie
● of de verbouwer van de wagen ingeschreven is als erkend installateur.


Het resultaat van de meting van de wielgeometrie komt op uw keuringsbewijs te staan.

Op uw keuringsbewijs en op uw inschrijvingsbewijs krijgt u een stempel ‘verlaagd voertuig’.

Autotuning van onderdelen: wat mag?


Er bestaan hiervoor verschillende soorten validatie-attesten

Het attest bewijst dat het nieuwe of aangepaste onderdeel goedgekeurd is en dat het op uw wagen mag staan. Afhankelijk van het onderdeel hebt u een ander document nodig:

  • validatieattest van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken voor onderdelen met een Europese of VN-goedkeuring
    • niet-originele uitlaten
    • niet-originele zetels
    • niet-originele veiligheidsgordels.


  • validatieattest van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken voor onderdelen zonder Europese of VN-goedkeuring die door een erkend laboratorium of erkende instelling gevalideerd zijn
    • buitenzijspiegels
    • kunststof motorkappen
    • niet-originele uitlaten
    • niet-originele zetels
    • verlagingen
    • vlinderdeuren
    • velgen met adapter.


  • montagehandleiding van de fabrikant
    • veiligheidskooi.

Validatieattest aanvragen


Kan de fabrikant van het onderdeel geen validatieattest voorleggen? Dan moet u dat attest aanvragen bij het Departement Mobiliteit en Openbare Werken. Dien een aanvraag in via Fastlane :

Volgende gegevens zult u zeker in het dossier moeten doorgeven:

  • beschrijving van uw aanvraag
  • gegevens van uw wagen
  • gegevens over de goedkeuring van het onderdeel
  • Goedkeuringsdocument en indien nodig testrapport(en) van het onderdeel


Het onderdeel moet voldoen aan de bepalingen die beschreven zijn in de Ministeriële Omzendbrief betreffende sommige verbouwde voertuigen (cat. M1) van 12 maart 2010. Dit wilt zeggen dat een validatie maar afgeleverd kan worden als er voldaan is aan volgende bepalingen:

      1. aanbrengen van tinten en folie op achterste zijruit - voorwaarden:
        1. maximale reflectiegraad 25 % (enkel voor folies)
      2. aanbrengen van tinten en folie op achterruit - voorwaarden:
        1. twee buitenspiegels
        2. maximale reflectiegraad 25 % (enkel voor folies)
      3. aanbrengen van zonneband en belettering op voorruit - voorwaarden:
        1. ondergrens van zonneband niet verder dan onderste lijn van originele tegen voorruit gedraaide zonneklep
        2. niet reflecterend
      4. « cleanen », het verwijderen of wegnemen van:
        1. zijdelingse sierstrips op deuren en drempels
        2. afdekkappen rond wielopeningen
        3. sierstrips op voor- en achterbumper
        4. sierstrips op voor- en achterlichten
        5. sierlijsten rond ruiten
        6. sierlijsten op achterdeur (koffer)
        7. dakrails
        8. emblemen op carrosserie
        9. emblemen in voorgrille
        10. antenne
      5. verplaatsen van officiële kentekenplaat - voorwaarden:
        1. in midden of aan zijde van bestuurder
        2. niet buiten zijkant van voertuig
        3. onderrand minstens 30 cm boven wegdek
        4. voldoende verlicht
        5. verticaal of maximaal in hoek van 5° gekanteld
        6. goed leesbaar op afstand van 30 m
      6. vervangen van voorlicht (geen xenon) - voorwaarden:
        1. e- of E-goedgekeurd
        2. behoud originele kleur (uitstraling)
        3. voldoen aan reglementaire eisen inzake plaatsing
        4. reglementair verplichte lichten aanwezig
      7. vervangen van voorlicht (xenon)- voorwaarden:
        1. e- of E-goedgekeurd
        2. behoud originele kleur (uitstraling)
        3. voldoen aan reglementaire eisen inzake plaatsing
        4. reglementair verplichte lichten aanwezig
        5. automatische lichthoogteregeling
        6. koplampreinigingsinstallatie
      8. vervangen van achterlicht - voorwaarden:
        1. e- of E-goedgekeurd
        2. behoud originele kleur (uitstraling)
        3. voldoen aan reglementaire eisen inzake plaatsing
        4. reglementair verplichte lichten aanwezig
      9. vervangen van voor-, zij- en achterrichtingaanwijzer - voorwaarden:
        1. e- of E-goedgekeurd
        2. behoud originele kleur (uitstraling)
        3. voldoen aan reglementaire eisen inzake plaatsing
        4. knipperfrequentie tussen 60 en 120 periodes per minuut
        5. behoud functionaliteit
        6. behoud minimale lichtsterkte
      10. vervangen en verplaatsen van derde stoplicht - voorwaarden:
        1. e- of E-goedgekeurd
        2. montage volgens bepalingen van artikel 6.7 van het Reglement nr. 48 van Genève
      11. vervangen en verplaatsen van achtermistlicht - voorwaarden:
        1. e- of E-goedgekeurd
        2. behoud originele kleur (uitstraling)
        3. aantal
        4. onderrand minimum 25 cm boven wegdek
        5. bovenrand maximum 120 cm boven wegdek
        6. voldoen aan reglementatie eisen inzake plaatsing
      12. vervangen en verplaatsen van achteruitrijlicht - voorwaarden:
        1. behoud originele kleur (uitstraling)
        2. aantal
        3. werking enkel bij achteruitrijden
        4. onderrand minimum 25 cm boven wegdek
        5. bovenrand maximum 120 cm boven wegdek
      13. vervangen van kentekenplaatverlichting - voorwaarden:
        1. nummerplaat bij volledige duisternis goed zichtbaar op afstand van 30 m
        2. geen direct licht naar achteren
        3. wit
        4. statisch
      14. verplaatsen en verwijderen van koffersleutelgat en -greep
      15. wegwerken van sleutelgat van deuren
      16. verplaatsen van sleutelgat van deuren
      17. vervangen van greep van klinken - voorwaarde:
        1. niet raken aan sluitmechanisme
      18. verplaatsen van greep van klinken - voorwaarde:
        1. niet wijzigen slot
      19. verwijderen van grepen van achterste deuren - voorwaarden:
        1. verwijderen van achterbank
        2. verwijderen van achterste veiligheidsgordels
        3. definitief onbruikbaar maken van de verankeringspunten van de achterbank
      20. vervangen en wijzigen van bumper - voorwaarde:
        1. behoud functionaliteit
      21. vervangen van carterbescherming - voorwaarde:
        1. stevig en degelijk gemonteerd
      22. vervangen van contactoppervlak pedaal - voorwaarden:
        1. antislipbekleding in vorm van rubberuitsteeksels of geribbelde aluminium
        2. stevig en degelijk gemonteerd
        3. voldoende ruimte tussen pedalen
      23. monteren van één of meer onafhankelijke versterkers vanaf een totaal vermogen van 500 Watt - voorwaarde:
        1. gepaste zekering of ander gelijkwaardig systeem
      24. vervangen en wijzigen van dashbord
      25. aanbrengen van instrumentenfolie - voorwaarden:
        1. wijzerplaten goed leesbaar, zowel in donker als bij klaarlichte dag
        2. juiste graduatie van meettoestellen
        3. indicatielampjes goed zichtbaar
        4. geen aanleiding tot foute interpretatie van signalisatie
      26. vervangen van achteruitkijkspiegel (binnen) - voorwaarde:
        1. voldoen aan bepalingen van K.B. van 15 maart 1968
      27. monteren van sporttankdeksel - voorwaarden:
        1. sluiting tankdop verzekerd
        2. niet raken aan ontluchtingsmechanisme
      28. monteren van spoiler - voorwaarden:
        1. materialen met een hoge absorptiegraad (polyester, plastiek, ABS, e.a.)
        2. niet boven hoogste punt van dak (kofferspoilers)
        3. niet vastgelast aan de dragende structuren (dak- en raamspoilers)
        4. maximum 5 cm uitsteken voor bumper (voorspoilers)
      29. verlengen van motorkap - voorwaarden:
        1. functionaliteit
        2. minimale lichtbundel
      30. aanbrengen van lichtmask - voorwaarden:
        1. minimale lichtbundel (vooraan)
        2. lichtsterkte niet lager dan minimale lichtsterkte (achteraan)
      31. monteren van ruitenwisser - voorwaarden:
        1. minstens één
        2. veegoppervlak minstens gelijk aan of groter dan oorspronkelijk
      32. vervangen en wijzigen van versnellingspook - voorwaarden:
        1. niet raken aan mechanisme
        2. degelijk gemonteerd
        3. niet hinderen werking handrem
      33. vervangen van remblok - voorwaarde:
        1. e- of E-goedgekeurd
        2. voldoen aan voorschriften van verordening nr. 1400/2002/EG
      34. verbreden van spatbord (widebodykits) - voorwaarde:
        1. behoud wettelijke afstand lichten
      35. monteren van spatbord - voorwaarden:
        1. naar binnen plooien van rand
        2. voldoende wielafscherming
      36. vervangen en wijzigen van handremhendel - voorwaarden:
        1. niet raken aan hefboomwerking
        2. degelijke montage
      37. aanbrengen en vervangen van binnendeurpaneel
      38. monteren van veerpootbrug - voorwaarden:
        1. montage bovenaan en volgens handleiding, indien aanwezig
        2. stevig en degelijk gemonteerd
      39. vervangen van buitenspiegel door e- of E-goedgekeurde buitenspiegel - voorwaarde:
        1. e- of E-goedgekeurd
      40. vervangen van buitenspiegel door niet e- of E-goedgekeurde buitenspiegel - voorwaarde:
        1. validatieprocedure
      41. vervangen van stuurwiel - voorwaarden:
        1. montage door middel van vervormbare adapter, indien van toepassing
        2. alle bedieningen goed bereikbaar
        3. snelheidsmeter en voornaamste signalisatie goed zichtbaar
        4. signaalhoorn bruikbaar
      42. vervangen van zetel door e- of E-goedgekeurde zetel - voorwaarden:
        1. e- of E-goedgekeurd
        2. montage op oorspronkelijke bevestigingspunten
        3. degelijke bevestiging
        4. geschikt voor voertuig
        5. compatibel met gordels en hun verankeringspunten
        6. validatieprocedure
      43. vervangen van zetel door niet-e- of E-goedgekeurde zetel – voorwaarden:
        1. montage op oorspronkelijke bevestigingspunten
        2. stevig en degelijk gemonteerd
        3. geschikt voor voertuig
        4. compatibel met gordels en hun verankeringspunten
        5. validatieprocedure
      44. vervangen van remschijf - voorwaarden:
        1. voldoen aan voorschriften van verordening nr. 1400/2002/EG
      45. vervangen van uitlaat door e- of E-goedgekeurde uitlaat - voorwaarden:
        1. e- of E-goedgekeurd
        2. maximaal zelfde aantal decibels als originele uitlaat
        3. normale emissietest mogelijk
        4. validatieprocedure
      46. vervangen van uitlaat door niet originele uitlaat - voorwaarden:
        1. maximaal zelfde aantal decibels als originele uitlaat
        2. normale emissietest mogelijk
        3. validatieprocedure
      47. vervangen van motorkap door niet-e- of E- goedgekeurde (kunststoffen) motorkap - voorwaarden:
        1. motorkap heeft dezelfde vorm en afmetingen als de originele
        2. gebruik van originele scharnieren
        3. gebruik van originele sluit- en noodvergrendeling
        4. verzekeren van brandveiligheid
        5. validatieprocedure
      48. verwijderen van zijdelingse richtingsaanwijzers - voorwaarden:
        1. voertuig is niet langer dan 6 m
        2. geen koppelingsinrichting aanwezig
      49. monteren van luchthapper op flanken - voorwaarde:
        1. in lijn van koetswerk
      50. monteren van luchthapper op dak - voorwaarde:
        1. niet raken aan dragende structuren
      51. monteren van luchthapper op motorkap - voorwaarden:
        1. behoud afstand tussen motor en motorkap
        2. niet overschrijden maximale uitsparing
      52. monteren van vlinderdeur - voorwaarden:
        1. geschikt voertuig
        2. validatieprocedure
      53. vervangen van veiligheidsgordel - voorwaarden:
        1. e- of E-goedgekeurd
        2. compatibel met verankeringspunten en zetel
        3. validatieprocedure
      54. monteren van veiligheidskooi - voorwaarden:
        1. achter voorste zetels
        2. verwijderen van achterbank en achterste veiligheidsgordels
        3. stevig en degelijk gemonteerd (niet gelast)
        4. geen invloed op integrale en functionele karakteristieken van personencompartiment
        5. validatieprocedure
      55. monteren van velg met adapter - voorwaarden:
        1. vaste adapter aan velg
        2. geschikt voertuig
        3. stevig en degelijk gemonteerd
        4. validatieprocedure

Op basis daarvan krijgt u een individueel validatieattest dat alleen voor uw wagen geldig is.

Een validatieattest aanvragen kost 112 euro.

Duplicaat aanvragen


Bent u het originele attest kwijt? Dan kunt u een duplicaat aanvragen:

  • Een duplicaat van een homologatieattest bij de fabrikant van het onderdeel.
  • Een duplicaat van een validatieattest bij het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.

Verbouwing met originele onderdelen


Verbouwt u uw wagen met onderdelen van uw wagenmerk? De wetgever beschouwt een onderdeel als origineel als het:

  • bij de levering van uw nieuwe wagen gemonteerd is
  • achteraf door de fabrikant van uw wagen geleverd is.

Hoe bewijst u dat?

  • Met een attest van de fabrikant dat vermeldt dat het om een origineel onderdeel gaat. Op het attest moet het chassisnummer van uw wagen staan.
  • Met de merkcatalogus waarin het onderdeel staat.
  • Met de aankoopfactuur van uw wagen waarop alle toegevoegde onderdelen zoals spoilers en bumpers vermeld staan. De factuur moet uitgereikt zijn door een officiële verdeler van het merk.
  • Met een instructieboekje waarin het onderdeel opgenomen is.

Voor een verbouwing met alleen maar originele onderdelen krijgt u geen tuningsverslag.

Keuring


Elke nieuwe aanpassing of verbouwing aan uw wagen moet u aan het keuringscentrum laten weten. U moet alle nodige documenten aan de medewerker van het keuringscentrum voorleggen.

Kunt u voor bepaalde verbouwingen geen validatieattest voorleggen?

Voor onderdelen met een Europese of VN-goedkeuring is uw keuringsbewijs 3 maanden geldig. Tijdens die periode onderzoekt het keuringscentrum of het uw onderdeel definitief moet goed- of afkeuren.

Voor onderdelen zonder Europese of VN-goedkeuring is uw keuringsbewijs normaal geldig wanneer het keuringscentrum de verbouwing definitief goedkeurt. Het is maar 15 dagen geldig wanneer het keuringscentrum de verbouwing definitief afkeurt. U hebt dan 15 dagen de tijd om uw onderdeel opnieuw te vervangen en uw wagen opnieuw te laten keuren.


Wanneer krijgt u een tuningsverslag?


U krijgt na de keuring van uw getunede wagen een tuningsverslag wanneer u uw wagen verbouwd hebt. Daarop staan alle veranderingen met niet-originele onderdelen die u aan uw wagen aangebracht hebt. U moet dat tuningsverslag altijd bij uw keuringsbewijs houden.

Voorbeeld van een tuningsverslag(opent in nieuw venster)


Keuringskosten (08/2024)

Voor de exacte tarieven raden wij u aan om dit op de website van de technische keuring na te gaan.

Hieronder een voorbeeld van punten die moeten betaald worden bij de keuring van uw getunede wagen:


Gewone keuringmin. 33,00 euro

Milieukeuring12,60 euro

Tuningsverslag8,40 euro

Validatieattestmin. 16,80 euro

Autotuning van onderdelen: wat mag niet?


Verlagingen

  • luchtvering met airride plaatsen


Andere verbouwingen

  • tinten en folies op de voorste zijruiten en voorruit aanbrengen (uitgezonderd een zonneband)
  • zonneband op de voorste zijruiten aanbrengen
  • het sluitmechanisme van de koffer wegnemen
  • de greep van de als passagiersdeur gebruikte koffer wegnemen
  • het sluitmechanisme van de deuren verwijderen
  • de structuur van de motorkap veranderen
  • de afstand tussen de motor en de motorkap veranderen
  • de motorkapscharnieren vervangen
  • spoilers in materialen met lage absorptiegraad (aluminium, carbon, hout, ...) aanbrengen
  • topchops
  • de originele achterste spatborden afzagen die deel uitmaken van de dragende structuren
  • de werking van airbags hinderen of onmogelijk maken
  • airbags verwijderen
  • de driepuntsveiligheidsgordel vervangen door een tweepuntsgordel
  • de signalisatie afdekken
  • een NOS-fles met lachgas monteren om de motor meer vermogen te geven
  • een startknop plaatsen
  • het derde stoplicht weghalen
  • een vierde stoplicht bijplaatsen
  • een wiel met een kit met centrale bevestiging monteren
  • het remsysteem aanpassen of remklauwen vervangen
  • het spoor vergroten met een spoorverbreder
  • stabilisatorstangen aanpassen of monteren
  • een ander type van ophangingsrubber monteren
  • de diameter van de uitgang van de originele uitlaatdemper veranderen
  • een versnellingsbak met andere overbrengingsverhoudingen monteren
  • motortuning
  • een niet-wegklapbare zetel monteren vooraan in voertuigen met 2 of 3 deuren. Dat mag wél als de achterbank met haar veiligheidsgordels verwijderd wordt en de verankeringspunten van de achterbank definitief onbruikbaar gemaakt worden.
  • velgen met een adapter los van de velg monteren
  • een stuurwiel met niet-vervormbare adapter monteren.
Privacy policy

OK