Hoe zit het nu met de tuning van je Abarth?
Carlo Abarth wordt vaak beschouwd als een van de eerste en meest invloedrijke autotuners.
Hij richtte Abarth & C. op in 1949, een bedrijf dat snel bekend werd om zijn hoogwaardige uitlaatsystemen en prestatie-upgrades voor verschillende automerken. Abarth's innovatieve benadering van autotechniek en zijn passie voor snelheid en prestaties hebben hem een legendarische status in de wereld van autotuning opgeleverd. Zijn creaties hebben niet alleen talloze raceoverwinningen behaald, maar hebben ook een blijvende invloed gehad op de manier waarop auto's worden aangepast en geoptimaliseerd voor maximale prestaties.
Als Abarthclub zijn wij dus zeker niet tegen het tunen van auto’s. We laten al onze leden hierover in zijn/haar vrijheid.
Wij sporen niemand aan, noch sluiten wij iemand uit omtrent dit onderwerp.
Wel stellen in onze huisreglement wel dat de auto’s, welke deelnemen aan onze meetings/events/rondritten, technisch in orde zijn en desgevallend een geldig keuringsattest hebben. Wij vinden het als club dan ook belangrijk dat onze leden kennis hebben van de geldende wetgeving omtrent het tunen van auto’s in Belgie.
Denk je eraan om je wagen te tunen om hem wat sportiever en opvallender te maken? Houd er rekening mee dat je zonder goedkeuring van de fabrikant de auto niet mag verbouwen.
In de wetgeving autotuning is vastgelegd welke verbouwingen je mag uitvoeren zonder toelating van de fabrikant. Er zijn aparte regels voor:
● verlagingen
● andere verbouwingen
Hieronder vinden jullie de richtlijnen zoals omschreven op de website van Vlaanderen.be.
De wetgeving op autotuning is alleen van toepassing op voertuigen die zijn ontworpen en gebouwd om personen te vervoeren en welke buiten de zetel van de bestuurder maximaal 8 zitplaatsen tellen.
Wagens die getuned worden, moeten blijven voldoen aan 10 basisprincipes:
Onder strikte voorwaarden mag u uw auto verlagen. U mag:
Auto verlagen met attest
U mag uw wagen alleen laten verlagen door een erkende installateur. Na de verlaging krijgt u van hem een montageattest en een validatieverslag.
Kan de installateur u geen validatieverslag bezorgen? Dan moet u een validatieverslag aanvragen bij de invoerder van het schroefverenmerk.
Kan ook die u geen validatieverslag geven? Dan moet u een aanvraag indienen bij de dienst autokeuring van GOCA VLAANDEREN. (opent in nieuw venster)
Het montageattest én het validatieverslag zijn verplichte autopapieren.
Bent u het originele attest kwijt? Dan kunt u een duplicaat aanvragen:
Na een verlaging moet u uw wagen opnieuw laten keuren voor u er opnieuw de weg mee opgaat. Dat kan alleen in een keuringscentrum voor Keuring Na Ongeval (opent in nieuw venster). Naast uw autopapieren moet u het montageattest en het validatieattest meenemen.
Het keuringscentrum keurt de verlaging en meet de wielgeometrie van uw auto. Zo gaat het centrum na of de positie van de wielen nog altijd overeenkomt met de voorschriften van de autofabrikant.
Tijdens de keuring checkt het keuringscentrum:
● de afstand tussen de 2 achterste en de 2 voorste wielen. Die mag maximaal 2% langer of korter zijn dan voor de verlaging.
● de bedekking van de wielen door het koetswerk
● de vrije doorgang van de wielen
● het wegcontact van de wagen zonder belasting
● de plaatsing van de lichten, reflectoren, nummerplaat en eventuele trekhaak
● de bodemvrijheid (minstens 11 cm)
● het montageattest
● het validatieattest
● de wielgeometrie
● of de verbouwer van de wagen ingeschreven is als erkend installateur.
Het resultaat van de meting van de wielgeometrie komt op uw keuringsbewijs te staan.
Op uw keuringsbewijs en op uw inschrijvingsbewijs krijgt u een stempel ‘verlaagd voertuig’.
Er bestaan hiervoor verschillende soorten validatie-attesten
Het attest bewijst dat het nieuwe of aangepaste onderdeel goedgekeurd is en dat het op uw wagen mag staan. Afhankelijk van het onderdeel hebt u een ander document nodig:
Kan de fabrikant van het onderdeel geen validatieattest voorleggen? Dan moet u dat attest aanvragen bij het Departement Mobiliteit en Openbare Werken. Dien een aanvraag in via Fastlane :
Volgende gegevens zult u zeker in het dossier moeten doorgeven:
Het onderdeel moet voldoen aan de bepalingen die beschreven zijn in de Ministeriële Omzendbrief betreffende sommige verbouwde voertuigen (cat. M1) van 12 maart 2010. Dit wilt zeggen dat een validatie maar afgeleverd kan worden als er voldaan is aan volgende bepalingen:
Op basis daarvan krijgt u een individueel validatieattest dat alleen voor uw wagen geldig is.
Een validatieattest aanvragen kost 112 euro.
Bent u het originele attest kwijt? Dan kunt u een duplicaat aanvragen:
Verbouwt u uw wagen met onderdelen van uw wagenmerk? De wetgever beschouwt een onderdeel als origineel als het:
Hoe bewijst u dat?
Voor een verbouwing met alleen maar originele onderdelen krijgt u geen tuningsverslag.
Elke nieuwe aanpassing of verbouwing aan uw wagen moet u aan het keuringscentrum laten weten. U moet alle nodige documenten aan de medewerker van het keuringscentrum voorleggen.
Kunt u voor bepaalde verbouwingen geen validatieattest voorleggen?
Voor onderdelen met een Europese of VN-goedkeuring is uw keuringsbewijs 3 maanden geldig. Tijdens die periode onderzoekt het keuringscentrum of het uw onderdeel definitief moet goed- of afkeuren.
Voor onderdelen zonder Europese of VN-goedkeuring is uw keuringsbewijs normaal geldig wanneer het keuringscentrum de verbouwing definitief goedkeurt. Het is maar 15 dagen geldig wanneer het keuringscentrum de verbouwing definitief afkeurt. U hebt dan 15 dagen de tijd om uw onderdeel opnieuw te vervangen en uw wagen opnieuw te laten keuren.
U krijgt na de keuring van uw getunede wagen een tuningsverslag wanneer u uw wagen verbouwd hebt. Daarop staan alle veranderingen met niet-originele onderdelen die u aan uw wagen aangebracht hebt. U moet dat tuningsverslag altijd bij uw keuringsbewijs houden.
Voorbeeld van een tuningsverslag(opent in nieuw venster)
Voor de exacte tarieven raden wij u aan om dit op de website van de technische keuring na te gaan.
Hieronder een voorbeeld van punten die moeten betaald worden bij de keuring van uw getunede wagen:
Gewone keuringmin. 33,00 euro
Milieukeuring12,60 euro
Tuningsverslag8,40 euro
Validatieattestmin. 16,80 euro
Het logo en de naam van Abarthclub Limburg zijn eigendom van Abarthclub Limburg vzw & The Scorpionship (Stellantis).
Het mag om geen enkele reden, zonder voorafgaande toestemming, gebruikt worden.
Designed by
Abarthclub Limburg
© 2024
RPR Antwerpen, afdeling Hasselt
1012.951.697
KBC
BE44 7350 6752 7445