Uitlaatssystemen

De Abarth heeft verschillende uitlaatopties die niet alleen bijdragen aan de prestaties, maar ook aan het geluid en de uitstraling van de auto. Hier is een overzicht van de verschillende uitlaatopties die beschikbaar zijn (of waren).

Standaard Uitlaat


  • Kenmerken: De standaard uitlaat op de Abarth 500 biedt een sportieve klank zonder overdreven luid te zijn. Hij is ontworpen om een balans te vinden tussen sportiviteit en dagelijks gebruiksgemak.
  • Prestaties: Deze uitlaat biedt een bescheiden prestatieverbetering ten opzichte van de Fiat 500, met een iets agressievere toon.

Record Monza Uitlaat


  • Kenmerken: Dit is een van de meest iconische uitlaten die beschikbaar zijn voor de Abarth 500. De Record Monza uitlaat staat bekend om zijn agressieve en luide geluid, vooral bij hogere toeren.
  • Prestaties: De Record Monza uitlaat is een tweevoudig systeem met een "dual mode" klep. Bij lage toerentallen blijft de uitlaat relatief stil, maar bij hogere toerentallen opent de klep, wat zorgt voor een luider en agressiever geluid. Dit draagt ook bij aan een kleine prestatieverbetering, vooral in het hogere toerenbereik.
  • Er bestaan 2 varianten van deze uitlaat. De eerste is voorzien van een klep-systeem met veerbediening, de tweede heeft de bediening middels vacuüm-sturing. 

Akrapovič Uitlaat


  • Kenmerken: Akrapovič is een gerenommeerde fabrikant van prestatie-uitlaten. Hun uitlaat voor de Abarth 500 is gemaakt van hoogwaardige materialen zoals titanium en biedt een nog luider en sportiever geluid dan de Record Monza, maar met een iets andere klankkleur.
  • Prestaties: Naast het verhogen van het geluid, zorgt de Akrapovič uitlaat voor een lichte gewichtsbesparing en een marginale prestatieverbetering, met name in termen van koppel en acceleratie.
  • De Akrapovič werd aanvankelijk als optie geboden op de Esseesse en later toegevoegd aan de standaarduitrusting van deze top uitvoering van de Abarth 500
  • Evenals de Record Monza heeft de Akrapovič een klep-systeem, maar uitsluitend vacuüm gestuurd.
  • Bij deze uitlaat was het mogelijk om te kiezen tussen de carbon of titanium uiteinden.

Custom en niet-gehomologeerde Uitlaten


  • Kenmerken: Sommige kiezen ervoor om een op maat gemaakte uitlaat te installeren, afgestemd op hun persoonlijke voorkeuren. Dit kunnen systemen zijn die ontworpen zijn voor maximale geluidsproductie of juist voor subtiele prestatieverbeteringen.
  • Prestaties: De prestaties kunnen sterk variëren, afhankelijk van het ontwerp en de materialen die worden gebruikt. Een goed ontworpen custom uitlaat kan aanzienlijke verbeteringen in vermogen en koppel opleveren, terwijl andere systemen meer gericht zijn op esthetiek en geluid.
  • Daarnaast bestaat de mogelijkheid om ongedempte uitlaten te plaatsen. Deze hebben louter als doel om zoveel mogelijk geluid te produceren.
  • Door het ontbreken van de nodige CE-markeringen, is het gebruik van deze uitlaten in Belgie niet toegestaan. Desondanks zal je ze veel zien, vooral op de meetings en car-shows.

Nog Meer sound nodig?

Zoals met veel in de tuning-wereld bestaan er natuurlijk ook trucjes om je Abarth meer aanwezigheid te geven op het gebied van het geluid van je uitlaat. Let wel, dit is voor de technische keuring verboden en veel politiezones in Belgie treden streng op tegen deze vorm van tuning.  


De informatie die wij u op onze website beschikbaar stellen is louter informatief. Als Abarthclub sporen we nooit iemand aan en sluiten we evenmin iemand uit  wat betreft het aanpassen van auto’s. Dit is naar onze visie een geheel persoonlijke keuze en daar zullen wij dan ook nooit enig standpunt in nemen.



Heb je de standaard uitlaat, dan leent deze zich haast niet tot aanpassingen in het geluid. Althans niet zonder kostelijk, ingrijpende en onomkeerbare handelingen te stellen. Je zal deze uitlaat dan ook haast nooit in een aangepaste uitvoering tegen komen.


De Record Monza en Akrapovič daarentegen kunnen mits een kleine, kosteloze en omkeerbare ingreep tijdens het rijden een permanent luidere sound produceren. Om dit te bekomen wordt de werking van de klep in de uitlaat gemanipuleerd. Voor de Record Monza met veer-sturing op de klep dien je dit mechanisch te benaderen. Wat betreft de Record Monza met vacuum-sturing en de Akrapovič kan dit eenvoudig door het loskoppelen van een stekker.

Privacy policy

OK